Naar de inhoud Naar zoeken Naar hoofdmenu

Overlast in de buurt of van buren

Home » Ik ben huurder » Mijn buurt » Overlast in de buurt of van buren
Overlast in de buurt of van buren

Iedereen wil prettig wonen. Het is erg vervelend als u overlast van uw buren ervaart. Hoe stopt u de overlast?

Een goed gesprek

Spreekt u eerst zelf uw buren aan. In de praktijk levert dit het beste resultaat op. Soms zijn mensen zich er niet van bewust dat zij last of overlast veroorzaken. Als u ze op een rustige en vriendelijke manier aanspreekt, zijn zij vaak bereid om tot een gezamenlijke oplossing te komen. Zo houdt u ook een goed contact met de buren.

Als een gesprek niet helpt

Meestal slagen de bewoners er goed in om een oplossing te vinden. Maar soms lukt het niet of is een gesprek met uw buren helemaal niet mogelijk. Dan kunt u Beter Wonen vragen om te bemiddelen. Wij vragen u dan uw klacht schriftelijk te melden. U kunt hiervoor gebruik maken van het overlastformulier. Wij zullen dan proberen tussen u en de betreffende buren te bemiddelen. Hieraan moeten alle partijen willen meewerken. Anders heeft bemiddeling geen zin.

Het belang van uw overlastmelding

Op basis van één klacht kunnen wij vaak niet veel voor u betekenen. Mocht er sprake zijn van fysiek geweld of grensoverschrijdende situaties dan kan dit vaak wel. Om een goed beeld te krijgen van de overlast, is het van belang om een overlastmelding te doen.
Om een compleet beeld te krijgen, vragen wij het onderstaande van u:

  • Houd bij wanneer en hoelang u de overlastklachten ervaart.
  • Benoem alleen de feiten van de overlast. Denk hierbij aan de tijd, duur en klachten.
  • Vraag buren die dezelfde overlast om ook een overlastformulier in te vullen en melding te maken.
  • Stuur de overlastmelding zo snel mogelijk na de overlast aan ons toe, zodat wij de melding in behandeling kunnen nemen.
  • Nadat u de melding heeft gedaan, nemen wij binnen één week contact met u op.

Als bemiddeling ook niet helpt

Sommige overlast wordt door praten en bemiddeling helaas niet opgelost. Dan is het aan ons om te beoordelen of een juridische procedure gestart wordt.

Er wordt vaak gedacht dat wij huurders bij overlast snel uit hun huis kunnen zetten. Dit is echter niet het geval. Een rechter kan bepalen of een bewoner die overlast veroorzaakt zijn of haar woning moet verlaten. Voor een uitzetting hebben wij een dossier met veel klachten nodig, moeten er meerdere buren zijn die dezelfde overlast ervaren en elke huurder moet zelf overlast hebben gemeld. Overlast moet structureel en langdurig zijn en er moet voldoende bewijs zijn. Vervolgens kunnen wij een juridische procedure starten. De situatie wordt dan aan de rechter voorgelegd. Deze kan beslissen om een dwangsom op te leggen of hij kan beslissen dat iemand uit zijn of haar woning wordt gezet.

Politie

Bij overtredingen of strafbare feiten moet u altijd de politie bellen. U moet dan denken aan (ernstige) geluidsoverlast, bedreiging, geweld of criminele activiteiten. De politie is bereikbaar via telefoonnummer 0900-8844.

Meld Misdaad Anoniem

Er kunnen redenen zijn waarom u geen contact durft op te nemen met de politie. Dan kunt u zich richten tot Meld Misdaad Anoniem. Meld Misdaad Anoniem is een onafhankelijk meldpunt waar u anoniem informatie kunt geven over criminaliteit.

U kunt contact opnemen via telefoonnummer 0800-7000 of een online melding doen via Anoniem melden.